SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Saturday 11 September 2010

UNTUK MENDAPAT YANG TERBAIK, APA SAHAJA YANG DILAKUKAN, SAYA MESTI LAKUKAN DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH DAN SEBAIK MUNGKIN

Apabila kita melakukan sesuatu kerja kita akan melakukan dengan sebaik yang termampu, lazimnya hasil yang diperolehi adalah yang terbaik dan membanggakan. Oleh itu, sebagai khalifah Allah atau pemimpin di muka bumi, kita hendaklah memupuk diri kita untuk melakukan yang terbaik dalam apa sahaja perkara yang kita lakukan.

Contohnya kalau kita mengulang kaji atau membuat latihan sebanyak 1 jam sehari, maka mungkin kita hanya dapat mengingat sedikit sahaja fakta berbanding dengan rakan kita yang mengulangkaji atau membuat latihan sebanyak 4 jam sehari.

Sekiranya kita belajar sedikit, maka markah peperiksaan yang diperolehi pun sedikit. Sekiranya kita berjuang dan berusaha bersungguh-sungguh dan bertungkus lumus untuk menghadapi sesuatu peperiksaan, nescaya markah yang diperolehi pun meningkat dengan lebih ketara. Oleh itu, sekiranya kita mempunyai semangat juang yang tinggi dan kuat berusaha, maka kita akan memperolehi kejayaan yang cemerlang dan mampu menjadi seorang pemimpin yang berkaliber dan disegani.

Tetapi kalau semangat juang dalam diri kita tidak kental, kita tekun belajar hanya sebulan dua terakhir sebelum peperiksaan, mustahil kita akan memperolehi keputusan yang cemerlang. Sedangkan kita diberi masa yang panjang untuk membuat persediaan. Hasil yang kita perolehi selaras dengan usaha yang kita curahkan. Jadi “to get the best, I always give my very best”.
Dibawah ini dinyatakan 10 ciri pemimpin yang berkesan untuk panduan kita bersama :

1. Kebersihan jiwa dan rohani
2. Kuat dan sihat tubuh badan
3. Memiliki keupayaan mental dan fikiran
4. Mengenal ahli dan organisasi yang dipimpin
5. Mengenali jiwa
6. Memberi perhatian kepada ahli
7. Menjadi teladan yang baik
8. Pandangan yang tajam
9. Semangat yang kuatOptimistik

* Modul PENDAHULU [Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Terengganu]

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com