SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Saturday 15 January 2011

Gesa Tangguh Guna E-Kasih Pilih Murid Miskin Penerima Bantuan


ARKIB : 10/01/2011

KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran digesa menangguhkan penggunaan data daripada sistem e-Kasih untuk memilih murid miskin yang layak mendapat bantuan di bawah skim Program Rancangan Makanan Tambahan Sekolah (RMTS) di sekolah luar bandar dan pedalaman khususnya di Sabah.

Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Jamawi Jaafar berkata, penggunaan sistem e-Kasih menyebabkan berlaku keciciran dan hanya sejumlah kecil murid yang layak menerima bantuan RMTS berbanding dengan kaedah pemilihan sebelum ini berpandukan data dalam Sistem Maklumat Murid (SMM).

Menurut beliau, masalah ini timbul mungkin disebabkan proses penyelarasan dan pemilihan semula daripada SSM kepada sistem e-Kasih memakan masa sedangkan musim persekolahan telah bermula.

"Hampir semua sekolah khususnya di Tenom tidak dapat memulakan bantuan RMTS ini disebabkan murid yang layak berdasarkan sistem e-Kasih terlalu sedikit jumlahnya walhal masih ramai yang sewajarnya layak menerima jika menggunakan sistem SMM yang diamalkan sebelum ini," katanya yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tenom di sini baru-baru ini.

Beliau memberitahu, daripada 180 murid yang layak menerima RMTS di beberapa buah sekolah di daerah Tenom pada tahun lalu kini me-lalui sistem e-Kasih hanya sembilan pelajar sahaja yang layak menerimanya.

"Satu julat perbezaan yang tidak munasabah jika melihat kepada taraf kehidupan masyarakat luar bandar di daerah ini," jelasnya.

Malah, ujarnya, jika bilangan penerima RMTS melalui sistem e-kasih ini terlalu sedikit pasti tidak ada pembekal yang berminat untuk membekal ke sekolah yang jauh di pedalaman kerana harga yang ditawarkan hanya RM2.05 untuk seorang murid.

"Ia tidak praktikal dan melibatkan kos yang tinggi," katanya.

Justeru, Jamawi menyarankan, SMM digunakan semula untuk memilih murid yang layak menerima bantuan RMTS bukan sahaja di Sabah malah di seluruh negara kerana ia lebih tepat dan lengkap serta terbukti tidak menimbulkan sebarang masalah. Langkah sementara ini wajar dilaksanakan untuk membolehkan sistem e-Kasih dikemas kini.

e-Kasih merupakan pangkalan data utama yang mengumpulkan golongan miskin dan miskin tegar sama ada di bandar atau luar bandar di negara ini.

Kementerian Pelajaran menggunakan e-Kasih untuk program membantu golongan tersebut seperti RMTS, Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan Bantuan Pakaian Seragam Pasukan Badan Beruniform.

Sumber : Utusan Online

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com