SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Saturday 28 January 2012

Portal Pendidikan Sains Angkasa : Fenomena Ribut Matahari

Bumi berdepan ribut solar terkuat

Rahayati Binti Ali | 25/01/2012 04:58 PM

Beberapa pegawai cuaca angkasa lepas menyatakan ribut solar terkuat dalam tempoh enam tahun dijangka akan menghamburkan radiasi ke Bumi, manakala banyak lagi dijangka berlaku daripada letusan seterusnya yang berlaku dengan pantas.

Sebelum ini, radiasi ribut solar cuma menggangu satelit dan mendatangkan masalah kepada angkasawan yang berada di angkasa lepas. Namun, ia juga boleh menyebabkan gangguan komunikasi pada pesawat yang berada di udara.

Ribut suria yang berlaku kira-kira jam 11 malam (waktu AS) Ahad lalu akan menghentam Bumi dengan tiga kesan berbeza pada tiga tempoh berlainan. “Isu terbesar adalah radiasi yang akan berlaku,” kata Pusat Ramalan Cuaca Pentadbiran Angkasa Lepas dan Kelautan Kebangsaan di Colorado.

Ahli fizik Pusat Cuaca Angkasa AS, Doug Biesecker berkata, perkara yang paling membimbangkan mengenai ribut solar adalah radiasi yang akan dilepaskannya. Radiasi daripada ribut solar yang berlaku pada Ahad lalu tiba di Bumi dalam masa sejam dan dijangka berterusan sehingga ke hari ini. Tahapnya dianggap kuat tetapi beberapa ribut akan menjadi lebih besar. Ada dua tahap radiasi yang tinggi dalam skala ribut solar. Walaubagaimanapun, ribut ini adalah yang paling tinggi tahap radiasinya sejak Mei 2005, katanya.

Beliau berkata radiasi yang dihasilkan adalah dalam bentuk proton, berhamburan dari Matahari pada kelajuan 150 juta kilometer sejam. “Secara keseluruhannya, jumlah ruang antara Bumi dan planet Musytari dipenuhi proton dan anda tidak boleh menghapuskannya kerana kesannya bertahan selama beberapa hari,” katanya.

Jurucakap dari Agensi Angkasa Lepas Amerika (NASA), Rob Navias berkata, pakar dalam penerbangan dan pakar solar yang memeriksa nyalaan suria, sudah menjangkakan kesan dan memutuskan bahawa enam angkasawan yang berada di Stesen Angkasa Antarabangsa tidak perlu berbuat apa-apa untuk melindungi diri mereka daripada radiasi.

Plasma yang keluar dari Matahari ekoran ribut solar berkenaan pula dijangka tiba di Bumi semalam. Ia dijangka akan menyebabkan gangguan pada grid elektrik di Bumi.

http://astronomi.angkasa.gov.my/

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com