SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Tuesday 25 February 2014

UTUSAN Online : PBS: NUTP Minta Golongan Pendidik Bersabar

ARKIB : 23/02/2014

KUALA LUMPUR 22 Feb. - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) meminta golongan pendidik supaya bersabar serta memberi masa kepada Kementerian Pendidikan untuk menjalankan penambahbaikan dalam sistem aplikasi Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng berkata, pihaknya memahami bebanan yang dihadapi guru serta menggesa mereka bersabar dengan menunggu penambahbaikan yang akan dijalankan oleh kementerian.

"Sistem PBS bukan tidak baik 100 peratus kerana dasar sistem itu sudah bagus tetapi pelaksanaannya sahaja yang perlu diperbaiki.

"Apa yang tidak bagus adalah guru perlu menguruskan pelbagai dokumen dan memasukkan data yang banyak sehingga membebankan tugas mereka untuk mengajar," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 11 Februari lalu memaklumkan Kementerian Pendidikan akan mengkaji semula pelaksanaan PBS secara menyeluruh ekoran terdapat pelbagai masalah yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan sistem tersebut.

Menurut Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan, antara masalah itu adalah berhubung sambungan sistem capaian dan penggunaan alat merekodkan prestasi pencapaian yang tidak dapat dilaksanakan dengan baik.

Yim Pheng berkata, dalam mesyuarat exco NUTP baru-baru ini, pihaknya sebulat suara menolak sistem PBS, tetapi akan memberikan peluang kepada kementerian untuk menjalankan penambahbaikan terhadap sistem itu.

"Kita akan memberi peluang dan lebih masa kepada kementerian untuk memperbaiki sistem tersebut. Jika sistem tersebut masih sama, maka selepas ini kita akan menolak terus sistem tersebut," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya juga menggesa kerajaan memandang serius mengenai masalah skim gaji guru kanan berkelulusan ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD) yang masih ketinggalan dengan guru baharu.


Artikel Penuh:
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140223/dn_06/PBS-NUTP-minta-golongan-pendidik-bersabar#ixzz2uIDgiGIu 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com