SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Tuesday 25 February 2014

KPPK (NUTP) : TINDAKAN KPPK ATAS ISU SISTEM PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH



Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah telah diperkenalkan sejak tahun 2011. Pada mulanya guru-guru sangat gembira dan menyokong Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah.  Objektif utama Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah ialah untuk beralih daripada sistem pembelajaran berorientasikan peperiksaan kepada pembelajaran holistik. Guru mula mengalami bebanan dan tekanan oleh Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah kerana masalah E-sistem dan tugas pengkeranian di kalangan guru.  Guru menghadapi kesusahan, tekanan dan ketidakpuasan hati. KPPK telah mengumpulkan maklumat mengenai rintihan guru-guru dan menyerahkan memorandum mengenai Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah kepada Kementerian Pendidikan Malaysia berkaitan dengan masalah serius yang dihadapi oleh guru-guru dalam memasukkan data ke dalam E-Sistem.

25 pemimpin KPPK telah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Pendidikan Malaysia melebihi 20 kali sejak Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah dilaksanakan sehingga kini.  KPPK telah membuat kenyataan akhbar yang berkaitan dengan Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah.    Dalam kenyataan akhbar pada 8 November 2013 KPPK telah menyatakan bahawa KPPK menolak Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Hasil daripada desakan tersebut, KPPK telah dimaklumkan secara rasmi bahawa Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah ditangguhkan sehingga 1 April 2014. KPPK masih menunggu dan jika Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah gagal dinaik taraf, KPPK akan mendesak Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah ini dimansuhkan.Sekian, harap maklum.

Pn Lok Yim Pheng
Setiausaha Agung KPPK

Tarikh Berita/News Date: 25/02/2014

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com