SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Sunday 9 September 2012

Tip mudah hilangkan stress atau tekanan untuk calon-calon UPSR 2012


Setelah sekian lama berjuang dalam pelajaran, tibalah masanya murid tahun enam akan menduduki peperiksaan UPSR pada 11-13 Sepetember 2012. Saya terpanggil untuk menitipkan beberapa coretan petua untuk menjadi rujukan murid-murid bila berhadapan dengan keadaan panik dan tertekan.

Pertamanya kita harus mengesan tanda-tanda panik atau tekanan yang berlaku. Tanda-tanda tekanan yang sering berlaku kepada calon UPSR adalah seperti berikut:
·         bimbang… perubahan tingkahlaku
·        rungsing….tiada selera atau terlalu berselera makan
·         tidak boleh tidur atau semakin kuat tidur
·         murung, sensitif, marah, sedih dan resah gelisah

Bagaimana caranya untuk menghilangkan rasa tekanan ini….

1.     Semestinya kita sebagai umat Islam harus memperbanyakkan bacaan al-Quran dan sembahyang sunat selain sembahyang lima waktu.

2.    Murid-murid boleh mengira dangan perlahan atau mengira dalam hati. kira (bilang 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10) sehingga murid-murid berasa tenang.

3.    Semasa berada di rumah atau sebelum turun ke dewan peperiksaan murid-murid boleh menyiram pokok bunga dengan mengunakan getah paip. Hujung getah paip diletakkan di muka hadapan ibu jari dan pancurkan air tersebut kerana di sekitar muka depan ibu jari ada urat-urat yang boleh menenangkan jiwa seseorang.

4.    Ambil sehelai kertas dan sebatang pen. Buat bulatan di atas kertas tersebut dengan mengunakan pen sehingga murid-murid berasa tenang.

Diharapkan dengan sedikit tips itu dapat meredakan tekanan yang dihadapi oleh murid-murid clon UPSR 2012.

Sekian wasalam.

Wan Abdul Razzak Wan Yaacob
Guru Bimbingan Dan Kaunseling (Kaunselor)
SK Ceneh Baru, Kemaman
XXX-9461063

Dipetik daripada Laman Blog Unit Rendah, Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu [http://unitrendahspsjpnt.blogspot.com/]

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com