SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Sunday 23 October 2011

Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran Kanak-kanak Tadika Terengganu 2011


22 Oktober 2011 [Sabtu] : YAB Dato Seri Haji Ahmad bin Said, Menteri Besar Terengganu telah merasmikan Majlis Khatam Program Pintar Al-Quran Kanak-kanak Tadika peringkat negeri di Stadium Tertutup Kompleks Sukan di Gong Badak, Kuala Terengganu, petang semalam.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, YB Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Khazan Che Mat dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Mazlan Ngah.

Seramai 7,930 kanak-kanak tadika di seluruh negeri telah menyertai program tersebut yang menggabungkan pelajar-pelajar tadika empat jabatan iaitu Yayasan Islam Terengganu (YIT), Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS), Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNTr) serta Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN).

Daripada jumlah itu, seramai 3,525 kanak-kanak daripada JPNTr, KEMAS (2,375), YIT (1,780) dan JPNIN (250).

Dalam pada itu, Menteri Besar dalam ucapannya berkata, sejak dilancarkan oleh Kerajaan Negeri pada tahun 2006, seramai 24,445 kanak-kanak telah menerima Sijil Khatam al-Quram melalui Program Pintar al-Quran ini.

Katanya, ia merupakan pertambahan 1,684 berbanding tahun lalu dan termasuk dalam jumlah itu, 332 kanak-kanak berjaya hafaz Surah Yasin dan 176 mampu menghafaz surah itu bersama terjemahannya.

"Program ini adalah sebahagian daripada agenda merakyatkan pembangunan seiring dengan usaha menjadikan negeri ini sebagai 'anjung ilmu' yang akan dilakukan berterusan malah akan terus ditingkatkan," ujar beliau.

Unit Komunikasi Negeri
http://www.terengganu.gov.my/

No comments:

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com