Gagasan ke-3 Ucapan Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 menuntut supaya sistem pendidikan Negara memberi penekanan kepada:
* Pembangunan modal insan
* Penghasilan pelajar celik minda
* Pembentukan warga yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
* Program membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab
Teras ke-2 PIPP
Dasar
Membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni
Matlamat
Memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi, menerapkan nilai
Kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa relevan bagi melahirkan modal insan seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa depan
Kurikulum Sekolah Rendah
1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 – KBSR (Semakan)
2011 – Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Transformasi Kurikulum
Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah.
Dipetik daripada Edaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Keluaran Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaram Malaysia
* Pembangunan modal insan
* Penghasilan pelajar celik minda
* Pembentukan warga yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
* Program membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab
Teras ke-2 PIPP
Dasar
Membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni
Matlamat
Memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi, menerapkan nilai
Kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa relevan bagi melahirkan modal insan seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa depan
Kurikulum Sekolah Rendah
1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 – KBSR (Semakan)
2011 – Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Transformasi Kurikulum
Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah.
Dipetik daripada Edaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Keluaran Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaram Malaysia
No comments:
Post a Comment