SK Menerong [TBA 5014] merupakan sebuah sekolah yang terletak di dalam daerah Hulu Terengganu. Sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM) Luar Bandar. Proses P & P di sekolah ini berjalan pada sidang pagi sahaja. Pada waktu petang, bilik-bilik darjah digunakan untuk kelas Fardhu Ain (KAFA) bagi murid Tahun 2, 3, 4, dan 5 yang diadakan pada hari Ahad, Isnin, dan Rabu sahaja.
Talian Tel. : 09-6125625
Talian faks.: 09-6129954
Alamat email : skmenerong@gmail.com

Renungan...

Sunday 28 November 2010

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ... Slaid





Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ... Hasrat Pendidikan

TERAS PEMBANGUNAN KURIKULUM

• Falsafah Pendidikan Kebangsaan

• Dasar Pendidikan Kebangsaan

• Wawasan 2020

• Rangka Rancangan Jangka Panjang

• Cabaran Abad Ke-21

• Model Baru Ekonomi (MBE)

• Teori Pembelajaran

4 Pillars of Education (UNESCO)

dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi

• Berilmu Pengetahuan

• Berketrampilan

• Percaya kepada Tuhan

• Berakhlak Mulia

• Berkeyakinan

• Murid yang Berdikari

Global Player

• Daya Saing

• Daya Tahan

• Kemahiran Berkomunikasi

• Jati Diri

Warga Negara Bertanggung jawab

• Berbudi

• Bersatu padu

• Patriotik

• Adil

• Penyayang

• Berbakti

Pekerja Berilmu

• Inovatif

• Kreatif

• Dahagakan Ilmu

• Menguasai Kemahiran Teknologi Maklumat & Komunikasi

• Pencipta Teknologi

• Belajar Sepanjang Hayat

Transformasi Pendidikan ... KSSR

· Bentuk

· Organisasi

· Kandungan

· Peruntukan Masa

· Pedagogi

· Pentaksiran

· Pengurusan Kurikulum

· Bahan


Konsep Kurikulum Transformasi Sekolah Rendah

Berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Berasaskan Prinsip KBSR :

- Pendekatan Bersepadu

- Perkembangan Individu Secara Menyeluruh

- Peluang dan Kualiti Pendidikan yang Sama untuk Semua Murid

- Pendidikan Seumur Hidup

Elemen Nilai Tambah

• Kreativiti dan Inovasi

• Keusahawanan

• Teknologi Maklumat dan Komunikasi

Mengapa Standard?

• Memastikan SEMUA murid melepasi standard yang ditetapkan

• Penetapan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu diukur dengan jelas

• Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment for learning)

• Mengatasi masalah murid keciciran dalam pembelajaran

• Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah


Selamat Ulangtahun Kelahiran buat....



Daripada
Seluruh Warga SK Menerong

Semoga Anda Dimurahkan Rezeki dan Dirahmati Sentiasa

Amin

Modul PENDAHULU ... November 2010 [5] ... Gembira Itu Membahagiakan

GEMBIRA ITU MEMBAHAGIAKAN

Hati yang gembira boleh diwajahkan dengan gembira tetapi wajah yang gembira tidak semestinya mempunyai hati yang gembira. Bergembira atau busyra ialah sifat maknawi dan rohani. Ia ialah sifat atau tabiat semula jadi. Ertinya ditahan tidak boleh, disuruh pun tidak boleh. Sampai masa, bila berhadapan dengan sesuatu yang menyenangkan atau menghiburkan, dengan sendirinya hati berbunga atau terhibur atau terasa gembira.

Oleh itu, rasa gembira bukan boleh dibuat-buat. Kalau dibuat-buat, rasa gembira itu walaupun sifat batiniah, ia datang dari dalam diri iaitu bermula dari jiwa atau hati kita. Namun tandanya nampak di muka atau kesannya lahir di muka atau dengan kata-kata yang lain, gembira yang di dalam hati itu nampak ceria di muka. Hendak cuba ditutup-tutup, ia lahir juga di muka. Apa yang lahir di muka itu, tanda senang yang ada di dalam hati manusia atau gembira yang ada di jiwa manusia.

Begitulah juga rasa susah yang bersifat maknawi dan rohani itu. Ia adalah sifat atau tabiat semula jadi. Ia akan ternyata di muka. Hendak cuba-cuba ditutup, amat payah sekali walaupun orang yang sangat kuat imannya dengan Allah Taala. Gembira dan dukacitanya boleh disembunyikan atau boleh ditutup hingga tidak berkesan di muka. Orang tidak tahu, sama ada dia gembira atau dukacita, kerana dia kelihatan seorang yang tenang sahaja. Ini ialah manusia yang luar biasa.

Bagi orang yang emosional, nafsunya belum terdidik, rasa gembira dan dukacita itu nampak sangat terserlah di muka. Bahkan gembiranya hingga terlonjak-lonjak dan bersorak-sorak, terpekik-pekik dan bertepuk-tepuk tangan. Begitu juga kalau dukacita. Nampak pula di raut mukanya, seperti termenung, muram, diam, tidak mahu bercakap, atau mulut akan mengomel-ngomel dan bercakap meluahkan rasa hati yang tidak senang itu sehingga didengar dan diketahui oleh orang sekeliling.

Di antaranya seperti yang kita sebutkan di bawah ini:

1. Mendapat sesuatu yang menyenangkan kita, yang kita tidak duga, seperti orang hadiahkan kita duit, naik pangkat dan sebagainya.

2. Mendapat sesuatu yang memang kita hajatkan seperti ingin lulus di dalam peperiksaan, tiba-tiba lulus. Meminta kerja, tiba-tiba dapat. Ingin naik pangkat, tiba-tiba naik pangkat.

3. Mendapat atau pulangnya orang yang kita cintai seperti kepulangan anak kita dari luar negeri, pulangnya isteri kita setelah balik dari kampung dan sebagainya.

4. Bertemu atau kedatangan orang yang kita hormati dan cintai seperti ibu bapa kita, pemimpin yang kita hormati dan sayangi dan lain-lain.

5. Mendengar musuh peribadi kita atau musuh perjuangan kita mendapat kesusahan dan lain-lain.

6. Dapat mengalahkan musuh peribadi atau musuh perjuangan, atau musuh tertawan, ataupun lawan jadi kawan.

7. Kesalahan atau kesilapan kita diberi maaf oleh ibu bapa, guru, kawan kita dan lain-lain.

8. Terlepas daripada hukuman mahkamah atau bala bencana yang kita fikir selama ini mungkin kita tidak terlepas daripada hukuman itu atau daripada bala itu.

9. Kita terasa disayangi oleh orang yang kita hormati atau cintai atau disayangi oleh pengikut kita atau orang ramai.

10. Habisnya hukuman yang kita jalani di dalam tempoh sekian lama.

11. Orang membayar hutang kita yang sudah lama tidak dibayar.Bahkan kita sudah melupakannya.

12. Dapat membayar hutang kepada orang yang selama ini sangat membelenggu diri dan menyusahkan kita. Lebih-lebih lagi orang yang punya hutang selalu sahaja memintanya.

13. Orang bayarkan hutang kita. Atau orang itu halalkan sahaja tanpa kita membayarnya. Terasa lega dan lapang hati kita dibuatnya.

14. Terlepas daripada kesusahan hidup atau sembuh daripada sakit yang selama ini kita alami bertahun-tahun lamanya.

15. Mendapat semula barang yang hilang yang sangat berharga kepada kita atau bertemu semula dengan keluarga kita yang selama ini sudah lama terputus dan terpisah.

16. Dapat mengerjakan ibadah pada masanya.

17. Dapat menolong orang yang mendapat kesusahan seperti menolong orang yang miskin, membayarkan hutang orang, mendamaikan dua orang atau dua kumpulan yang bermusuhan. Inilah di antara kegembiraan yang biasa berlaku di dalam kehidupan.

Thursday 25 November 2010

Majlis Graduasi 2010








Tuesday 23 November 2010

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) ... Latar Belakang

Gagasan ke-3 Ucapan Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 menuntut supaya sistem pendidikan Negara memberi penekanan kepada:

* Pembangunan modal insan
* Penghasilan pelajar celik minda
* Pembentukan warga yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
* Program membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab

Teras ke-2 PIPP

Dasar

Membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni

Matlamat

Memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi, menerapkan nilai

Kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa relevan bagi melahirkan modal insan seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa depan

Kurikulum Sekolah Rendah

1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 – KBSR (Semakan)
2011 – Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

Transformasi Kurikulum

Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah.


Dipetik daripada Edaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Keluaran Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaram Malaysia

Monday 22 November 2010

Cadangan Pengerusi Panitia ... Sesi Persekolahan Tahun 2011

  1. Panitia Bahasa Melayu : Cikgu Roziana Sulong
  2. Panitia Bahasa Inggeris : Cikgu Laileesun Ishak
  3. Panitia Matematik : Cikgu Robaiyyah Alias
  4. Panitia Sains : Cikgu Nik Rozi Nik Ishak
  5. Panitia Pendidikan Agama Islam : Ustazah Meriam Chik
  6. Panitia Pendidikan Seni Visual : Cikgu Rasidah Sarkom @ Othman
  7. Panitia Pendidikan Muzik : Cikgu Laileesun Ishak
  8. Panitia Sivik Kewarganegaraan : Ustazah Siti Zainun Ismail @ Muda
  9. Penitia Pendidikan Jasmani & Kesihatan : Cikgu Esham Busu
  10. Panitia Kemahian Hidup : Cikgu Zaharuddin Abdul Razak
  11. Panitia Kajian Tempatan : Ustazah Meriam Chik

Sumber : Cikgu Roziana Sulong, Guru Penolong Kanan Pentadbiran, SK Menerong

Cadangan Guru Kelas ... Sesi Persekolahan Tahun 2011

Prasekolah - Cikgu Nik Muniza Setapa

Tahun 1 - Cikgu Nik Rozi Nik Ishak

Tahun 2 - Cikgu Hajjah Rasidah Sarkom @ Pthman

Tahun 3 - Cikgu Robaiyyah Alias

Tahun 4 - Ustazah Meriam Chik

Tahun 5 - Cikgu Laileesun Ishak

Tahun 6 - Cikgu Zaharuddin bdul Razak

Pemulihan - Cikgu Azlina Alias

Sunday 21 November 2010

Jamuan Akhir Tahun 2010 ... Penghargaan Sekolah









Modul PENDAHULU ... November 2010 [5] ... Sabar itu Indah

SABAR ITU INDAH

Sabar itu menahan diri daripada keluh kesah pada sesuatu yang tidak disukai. Sifat sabar sangat perlu ketika menghadapi karenah manusia, bencana, halangan serta larangan.

Setiap kali bencana datang menimpa sama ada banjir, gempa bumi, tsunami, runtuhan dan macam-macam lagi bencana di luar kotak pemikiran kita. Mereka yang berjaya melalui saat genting dengan penuh rasa insaf, takut dan berharap agar diberi ketenangan dan belajar menerima dengan redha apa yang berlaku. Waktu ini kesabaran yang sangat tinggi diperlukan untuk menerimanya. Pasti hikmah kejadian yang berlaku akan memberi kesan keinsafan dalam diri dan menjadi titik mula perubahan yang baik. Pada akhirnya kita pasti mensyukuri setiap detik yang kita lalui memberi kekuatan dan makna dalam kehidupan.

Menahan diri daripada keluh kesah dan mengadu kepada yang lain selain daripada Allah S.W.T ketika berlaku sesuatu bala atau bencana dalam mengerjakan segala perintah Allah. Andai Allah menguji kita dengan kesakitan dan penderitaan hidup, bersabarlah, dan ingatlah bahawa Allah itu sangat merindui rintihan dan pengaduan hamba-Nya.

Menahan diri dalam meninggalkan segala larangan Allah. Menahan diri sifat sabar itu dipuji pada syara‘ kerana seseorang yang bersifat sabar menunjukkan ia beriman dengan sempurna kepada Allah dan menunjukkan kita taat serta menjunjung segala perintah agama.

Orang yang beriman kepada Allah mengetahui bahawa segala perkara yang berlaku ke atas dirinyaialah kehendak Allah yang tidak dapat dielak lagi. Begitulah juga orang yang taat, tidak akan berasa susah dalam mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya.

Oleh itu kesabaran perlu dijana dalam diri agar kita lebih bersifat qanaah dan redha dengan ujian yang menimpa kita. Berusahalah untuk menjadi orang yang bersabar kerana inginkan pahala, rahmat dan kasih sayang daripada Allah.

Jamuan Akhir Tahun 2010 ... Kelas Tahun 6









Saturday 20 November 2010

Modul PENDAHULU ... November 2010 [4] ... Senyum itu Sedekah

SENYUM ITU SEDEKAH

“Senyum itu ialah sedekah, Senyum penawar duka, senyum gambaran kemanisan hidup, senyum penyatuikatan, senyum pelerai persengketaan, senyum penawar kesakitan, senyum meredakan tekanan, senyum pemanis wajah, senyum membahagiakan kehidupan dan senyum juga lambang ketinggian peribadi dan ciri-ciri akhlak terpuji.”

Huraian :

Senyuman ialah tingkah laku yang boleh menyenangkan dan elemen yang boleh mengurangkan rasa tertekan apabila melalui situasi yang sukar, tegang, cemas atau sebaliknya. Kita perlu mengamalkan ini bukan sekadar untuk memikat orang lain atau untuk mempengaruhi orang lain dengan senyuman kita, tetapi senyuman perlu lahir dari hati yang ikhlas agar senyuman itu mendapat pahala.

Senyuman lambang kemanisan wajah yang menceriakan suasana dan sekaligus menghilangkan tekanan yang dihadapi setelah penat belajar dan bekerja seharian, apabila semua individu memahami tingkah laku ini sangat mudah untuk ditonjolkan dan tidak perlu menggunakan otot yang banyak untuk mengukir sebuah senyuman.

Bila bersengketa dua insan sudah tentu tidak bertegur sapa, tetapi cadangan senyuman sebagai pelerai persengketaan ialah idea yang sangat bagus dan boleh diamalkan. Namun seharusnya, senyuman pelerai ini perlu diringi dengan kemaafan yang tulus daripada kedua-dua belah pihak.

Senyuman sangat perlu diukir ketika menziarahi rakan taulan atau saudara yang sedang menderita sakit, bila menziarahi mereka, ekspresi pertama ialah senyum kepada mereka, senyuman itu sudah cukup melegakan biarpun ketika itu dia sedang menanggung derita sakit yang berat.

Keluarga bahagia juga perlukan senyuman setiap ahli di dalamnya kerana senyuman itu membahagiakan sekiranya semua ahli memainkan peranan menceriakan keluarga dengan lemparan senyuman setiap hari oleh ayah, ibu dan anak-anak kesayangan.

Dalam pergaulan kita juga perlu melatih dan menghiaskan diri dengan senyuman. Kita perlu menjadi rakan-rakan atau individu yang sentiasa menceriakan suasana dan senyuman ini melambangkan kepada rakan-rakan bahawa kita adalah di antara individu yang berperibadi tinggi dan berakhlak mulia.

Warga SK Menerong...

Warga SK Menerong...

www.satisfaction.com